Baca Juga

Welcome to Let Us Study.blogspot.com
================================


Selasa, 15 Februari 2011

10 Sungai Terpanjang Di Dunia

10.Sungai Mekong (4.350 km)



Nama : Mekong (Mae Nam Khong)
Nama Lain : Láncāng Jiāng, Mae Khaung, Mènam Khong, Mékôngk, Tonle Thom, Cửu Long Giang
Negara : Tibet, China, Myanmar, Laos, Thailand, Kemboja, Vietnam

Muara : Laut China Selatan
Mata Air : Lasagongma
location Gunung Guozongmucha, Qinghai, China

Sungai Mekong seluas 812,000 km persegi. Mengalir dari Dataran Tibet di utara mengalir melalui Yunnan di China, Myanmar, Thailand, Laos, Kemboja dan Vietnam. Semua negara kecuali China dan Myanmar menyertai Suruhanjaya Sungai Mekong. 

Di kawasan ini berlaku perbezaan musim yang ketara dan perubahan aliran yang keterlaluan. Di sepanjang sungai ada jeram dan air terjun dan sangat sukar untuk dimudiki.
  
Asal nama Sungai Mekong dari bahasa etnik Tai iaitu Mae Nam Khong. Mae Khong bermaksud Sungai Khong, induk kepada segala sungai. Dialek China pula menyebut 'Meigong He'. Sesetengah yang lain memanggilnya Lancang Jiang (Sungai Lancang). Bahasa Burma memanggilnya Mae Kahung. Bahasa Thai pula 'Mae Nam Khong'. Kong bermaksud buaya besar.


Hulu Sungai Mekong tidak dapat dipastikan dengan tepat kerana ada banyak cawangan dan masih belum diukur dengan tepat akibat masalah komunikasi dan keselamatan. Menurut Persatuan Eksplorasi Sains China, punca sungai ini ialah di air panas Lasagongma yang terletak pada altitud 5224 m. Air panas ini terletak di Gunung Guozongmucha dan banjaran Zayagu. Terletak di barat laut China iaitu di wilayah Qinghai. Ekspedisi oleh Michel Piessel menyatakan Zanaqu sebagai hulu sungai Mekong. Jadi panjang sungai Mekong akan berubah kepada 4909 km.

Catatan tradisional China menyatakan hulu Sungai Mekong terletak di negara Tibet yang dipanggil Daza Chu. Di negara Laos, hulu sungai Mekong terletak di Sungai Ruak, di segi tiga emas.
Di Kemboja, sungai ini dipanggil Tonle Thom (sungai besar). Sungai ini betul-betul di atas Phnom Penh, iaitu kuala Tasik Tonle Sap. Mengalir ke selatan dan membentuk Delta Mekong di Vietnam.

Di Vietnam, keseluruhan rakyatnya memanggilnya Sungai Me kong. Ia berkait dengan cerita 'sembilan kepala naga'. Terbahagi kepada dua cawangan sungai iaitu Tien Giang dan Hau Giang.
Lebih 90 juta penduduk bergantung hidup pada Sungai Mekong terutama sekali pesawah padi. Lebih 140,000 km persegi sawah ditanam di lembangan Sungai Mekong.

9. Sungai Congo (4,380 km or 4,670 km) 
8. Sungai Amur (4.444 km)
Muara Lautan Pasifik, melaui Selat Tartar
Negara : China, Rusia, Mongolia
Panjangnya 4,444 km 

Sungai Amur (bahasa Rusia: река Аму́р) atau Heilong Jiang (bahasa Tionghoa: 黑龙江), atau Sahaliyan Ula (Manchu) adalah sungai terpanjang ke-9 di dunia, membentuk perbatasan antara Timur Jauh Rusia dengan Cina Timur Laut.

Sungai Amur merupakan simbol dan paktor geopolitik penting dalam hubungan Cina-Rusia. Amur sangat penting pada periode perpecahan Sino-Soviet tahun 1960-an.



7. Sungai Kuning (Huang He) (5,464 km)

Sungai Kuning (Hanzi: 黃河, hanyu pinyin: Huanghe Tentang suara ini dengarkan (bantuan·info), Wade-Giles: Hwangho, bahasa Inggris: Yellow River) adalah sungai yang penting di Republik Rakyat Cina Utara yang menjadi pusat kebudayaan Cina bersama-sama dengan Sungai Panjang (Yangtze) di selatan.

Dengan panjang 5.464 km, sungai ini merupakan sungai terpanjang kedua di Tiongkok setelah Sungai Panjang.

6. Sungai Ob-Irtysh (5,410 km)
Negara :  Russia
Propinsi : Altai Krai, Novosibirsk Oblast, Tomsk Oblast, Khantia-Mansia, Yamalia
Tributaries

- right Biya River, Berd River, Inya River, Tom River, Chulym River, Ket River, Tym River, Vakh River, Pim River, Kazim River
Cities Biysk, Barnaul, Novosibirsk, Nizhnevartosk, Surgut
Sumber Utama :
- Lokasi Pegunungan Belukha , Altai Republic
- elevation 2,300 m (7,546 ft)
-

5. Sungai Yenisei-Angara (5,550 km)

Negara : Mongolia, Russia
Propinsi : Tyva, Krasnoyarsk Krai, Khakassia, Irkutsk Oblast, Buryatia, Zabaykalsky Krai
Tributaries

Kota :  Kyzyl, Shagonar, Sayanogorsk, Abakan, Divnogorsk, Krasnoyarsk, Yeniseysk, Lesosibirsk, Igarka, Dudinka
Sumber : Mungaragiyn-Gol Dod-Taygasyn-Noor, Mongolia

Muara : Laut Kara , Samudra Arctic , Russia
Panjang 5,550 km 

4. Sungai Missisipi-Missiouri (6.270 km)

Negara : Amerika Serikat
Negara bagian : States Minnesota, Wisconsin, Iowa, Illinois, Missouri, Kentucky, Tennessee, Arkansas, Mississippi, Louisiana
Major cities Minneapolis dan St. Paul, MN, St. Louis, MO, Memphis, TN, New Orleans, LA


Nama Sungai Mississippi berasal dari bahasa Ojibwe lama iaitu 'misi-ziibi' yang bermaksud 'sungai besar'. Sungai ini adalah sungai kedua terpanjang di benua Amerika Utara. Panjangnya 3733 km dari Tasik Itasca ke Teluk Mexico.

Mengalir dari Tasik Itasca yang terletak pada aras 450 meter dari aras laut, di Taman Negeri Itasca terletak di Clearwater County, Minnesota. Sebelum air terjun St. Anthony di Minneapolis, tingginya 802 kaki dan menjadi 220 m selepas air terjun itu. Sungai Mississippi bertemu dengan Sungai Minnesota di Minneapolis, Minnesota, Sungai Wisconsin di Prairie du Chien, Wisconsin, SungaiIllinois dan Sungai Missouri River dekat St. Louis, Missouri, dan Sungai Ohio River di Cairo, Illinois. Sungai Arkansas bertemu dengan Sungai Mississippi di negeri Arkansas. Sungai Atchafalaya bertemu di Louisiana.


3. Sungai Yangtze (6.300 km)


Negara Cina
Ketinggian mata air5.042 m
Luahan rata-rata31.900 m³/s
Wilayah DAS1.800.000 km²


Sungai Yangtze, atau Chang Jiang ialah sungai terpanjang di China dan Asia, dan yang ketiga terpanjang di dunia. Sungai ini kira-kira 6,300 kilometers (3,915 bt) panjangnya, mengalir dari puncanya di wilayah Qinghai, ke arah timur hingga Laut China Timur di Shanghai. Sebagai sungai terbesar di rantaunya, Yangtze amat penting kepada China dari segi sejarah, kebudayaan dan ekonomi. Antara semua empangan di sepanjang sungai ini, Empangan Tiga Gaung adalah stesen janakuasa hidroelektrik terbesar di dunia.[2]


2. Sungai Amazon (6.400 KM)
Mata air Nevado Mismi
Mulut sungai Samudra Atlantik
Negara DAS Brasil (62,4%), Peru (16,3%)
Bolivia (12,0%), Kolombia (6,3%)
Ekuador (2,1%)
Panjang 6.400 km
Ketinggian mata air 5597 m
Luahan rata-rata 219000 m³/s
Wilayah DAS 6915000 km²

(bahasa Spanyol: Río Amazonas, bahasa Portugis: Rio Amazonas) adalah sungai di Amerika Selatan yang merupakan sungai terpanjang kedua di dunia – Sungai Nil di Afrika merupakan yang terpanjang. Sungai Amazon memiliki total aliran terbesar dari sungai manapun, membawa lebih dari Sungai Mississippi, Nil, dan Yangtze digabungkan. Amazon juga memiliki sistem peraliran terbesar dari seluruh sistem sungai. Meskipun Nil sungai terpanjang, namun Amazon bisa dianggap "terkuat" (dilihat dari jumlah air yang mengalir per detik).

Jumlah air tawar yang dilepas ke Samudra Atlantik sangat besar: 184.000 m³ per detik (6,5 juta kaki³) di musim hujan. Aliran Amazon merupakan seperlima dari jumlah seluruh air tawar yang masuk ke laut di seluruh dunia. Air di laut dekat sungai ini memiliki kadar garam yang rendah sampai beratus mil jauhnya.


1. Sungai Nil 

BEnua Afrika
Muara Laut Mediterranean
Negara :  Sudan, Burundi, Rwanda, Congo, Tanzania, Kenya, Uganda, Ethiopia, Mesir
Panjangnya 6,650 km  Let Us Study

(bahasa Arab: النيل an-nīl atau bahasa Mesir/Koptik iteru), di Afrika, adalah satu dari dua sungai terpanjang di Bumi. Sungai Nil mengalir sepanjang 6.650 km atau 4.132 mil dan membelah tak kurang dari sembilan negara yaitu : Ethiopia, Zaire, Kenya, Uganda, Tanzania, Rwanda, Burundi, Sudan dan tentu saja Mesir. Karena sungai Nil mempunyai sama artinya dalan sejarah bangsa Mesir (terutama Mesir kuno) maka sungai Nil identik dengan Mesir. Sungai Nil mempunyai perangan sangat penting dalam peradaban, kehidupan dan sejarah bangsa Mesir sejak ribuan tahun yang lalu. Salah satu sumbangan dari sungai Nil adalah kemampuannya dalam menghasilkan tanah subur sebagai hasil sedimentasi di sepanjang daerah aliran sungainya. Dengan adanya tanah subur ini menjadikan penduduk Mesir mengembangkan pertaniannya dan peradaban Mesir berkembang sejak ribuan tahun yang lalu.


Nama sungai Nil berasal dari bahasa Yunani Νείλος Neilos yang artinya secara harafiah adalah "lembah sungai". 




Sumber Referensi :


  sekarang telah hadir Let Us Study Versi Mobile untuk Study Holic 

0 komentar:

Posting Komentar